X
تبلیغات
رسانه نویسی - شبکه های اجتماعی و ارتباطات انسانی ،زاویه ایی نوبه ارتباطات

رسانه نویسی

سیاه مشق هایی پیرامون رسانه ورسانه نویسی

نوشتارکنونی ، مطلبی کاملاعلمی نیست وتنها داعیه ان رادارد که نگاه نگارنده رادرباره تاثیر رسانه های نوپدیدبرارتباطات انسانی بازتاب دهد.برجمع آمده ها, افزوده هایی آورده ام .ارتباطات انسانی درعصرآنلاینی , رویکرد ورخساره متفاوتی خواهدداشت .



امروزه شبکه های اجتماعی social networking)) چنان تغییرشگرفی درچرخه ارتباطات انسانی برجای گذاشته اندکه زندگی انسان امروزرا باسبکی نو(new life) روبه رو کرده است .سبکی که آکنده ازفضاهای مجازی ،نگاههای نو وپیوستگی زمانی است . اگرچه پیدایش  شبکه های اجتماعی ،چندان دیرپانیست وبه همین سالهای نزدیک بر می­گرددامادرهمین مدت کم هم ،توانایی شگرف وپایداری درجریان ارتباطات اجتماعی پدیدآمده است. شبکه های اجتماعی حاصل پیوند فناوری ودانش ارتباطات می­باشد. در یک مدل بسیارساده ارتباطی ،فرستنده ،کانال ،پیام وگیرنده وجوددارد.شبکه های اجتماعی به بسط وتوسعه دایره وار ومدور جریان ارتباطی همت کرده اند.درشبکه های زاده شده از مفهوم نوآمده web2،اهمیت وباوراثرگذاری مخاطب ،نه به صورت نگاه سنت گرایانه وعمود محور،بلکه دوسویه ومنشوری است .تولیدمحتوی وابستگی واضحی به یک منبع ندارد واطلاعات دست به دست می چرخد.تولیدگری محتوی وفضاآفرینی های تازه یاب ،سبب شده تا رخساره شبکه های جدید به طورکامل از خانواده رسانه های پیشین جداشود.مخاطب منفعل ،ته خط نشین ،خمود وجمودنیست .مخاطب دردایره ایی حرکت می کند که پیش تازنده ،حرکت محور وخلاق است ومیدان چرخشی 360 درجه ایی دارد. از این روست، رسانه ها وشبکه های اجتماعی کهنگی ورکود ندارد.آن گونه که دکتر معتمدنژاد درکتاب وسایل ارتباط جمعی خویش می نویسد وظایف اجتماعی وسایل ارتباط جمعی شامل وظایف خبری ، آموزشی ،راهنمایی ورهبری وتفریحی و تبلیغی می باشد. امروزه این مهم به تمام شبکه های اجتماعی گوناگونی سپرده شده که در کنار ما حضور دارند. ایشان درتعاریف مفاهیم ارتباطی به نقل ازادوین امری آمریکایی درکتاب مقدمه بر ارتباطات جمعی می نویسد:"ارتباط عبارت ازفن انتقال اطلاعات وافکار و رفتارهای انسانی ازیک شخص به شخص دیگراست .به طورکلی هرفرد برای ایجاد ارتباط بادیگران وانتقال پیامهای خود به ایشان ازوسایل مختلف استفاده می کند.مثلاوقتی انسان می خندد بانگاه ولبخند نشاط خودرابع دیگری نشان می دهد.همچنین هنگامی که شخص به شخصی دیگر صبح به خیر می گوید بابیان شفاهی ،ذوستی وصمیمیت خویش رابه اومی فهماند .به همین ترتیب موقعی که انسان به دیگری نامه می نویسد بابیان کتبی مقصودخودرا به نظراومی رساند وباوی ارتباط برقرارمی کند".طبق این گفته ها، شبکه های اجتماعی ،هم مقوله پیام رسانی رابه طور تعاملی ودوسویه اجرا می­کنند و هم مقوله ارتباط رابه طورکامل برقرارمی نمایند.رسانه های اجتماعی ،شبکه ایی بوده و به صورت مویرگی درسطح محیط مجازی انتشارمی یابند.اکنون این پرسش مطرح می شود که شبکه های اجتماعی (رسانه های اجتماعی ) چگونه عمل می کنند و اصلا وب دو چیست .   وب دوچیست : امروزه در مورد وب دو صحبت های فراوانی به میان می آید و تعریف های متفاوتی از آن می شود اما به راستی وب دو چیست؟ باید اعتراف کرد هنوز تعریف واحد و جامعی برای وب دو اعلام نشده و همچنان در نشست ها و همایش های مختلف در مورد یک تعریف جامع و کامل از این فرآیند بحث و مذاکره می شود. «تیم اوریلی» از وب دو به عنوان یک سکو یاد می کند که تمامی ابزارها و برنامه ها در سیطره آن قرار می گیرد و وب دو به آنها احاطه دارد. دره سیلیکون که سال ها به عنوان قطب فناوری جهان محسوب می شده امروزه به دنبال یک راه حل برای پیشرفت هرچه بیشتر می گردد و کارشناسان معتقدند به جز وب دو راه حلی مناسبی برای نیل به این هدف وجود نخواهد داشت. کارشناسان وب دو این روزها از اصطلاحاتی نظیر ویکی ها، بلاگ ها، RSS، AJAX  و ... استفاده می کنند و در مقابل رقبا با به کار گرفتن اصطلاحاتی دیگر سعی بر آن دارند که از این روند جلوگیری کنند. وب دو هر تعریفی که داشته باشد، یک هدف کلی را دنبال می کند و آن هم تغییر وضعیت کنونی اینترنت است. سایت های مبتنی بر وب دو پایگاه های اینترنتی آنلاینی برای ارائه سرویس های اینترنتی محسوب نمی شوند. از بخش جست وجوگر تصاویر یاهو و سایت وابسته به آن با نام Flickr گرفته تا دایره المعارف آنلاین ویکی پدیا و سایت دوست یابی MySpace و حتی جست وجوگر بزرگ گوگل نمونه هایی از وب دو محسوب می شوند که با هدف دگرگونی اینترنت و بهبود وضعیت کنونی آن فعالیت های خود را دنبال می کنند. اگر این سایت ها نتوانند به خوبی اهداف خود را برای رسیدن به وب دو محقق سازند، مجبورند این روند را Live Web نام گذاری کنند. تصور کنید تمام این خدمات از دنیای جدید وب دو بتوانند موفقیت آمیز باشند و میلیون ها کاربر را از سراسر دنیا به سمت خود بکشانند، اما آیا این قبیل سرویس ها توانایی پاسخگویی به نیازهای روزافزون مراکز تجاری را خواهند داشت؟ «ری لین» مدیر اسبق شرکت اوراکل که هم اکنون یکی از شرکای مرکز تجاری Kleiner Perkins Caufield & Byers محسوب می شود در این باره می گوید: تمام این امکانات که برای کاربران عادی در نظر گرفته شده در اختیار شرکت ها و سازمان های تجاری قرار خواهد گرفت و استفاده کنندگان اصلی از این روند تنها آنها خواهند بود.»به جز نوجوانان و جوانان که مخاطبان اصلی وب دو هستند، نسل جدید اینترنت می تواند تاثیرات شگرفی را در مراکز تجاری برجای بگذارد و به تحقق اهداف جهانی سازی کمک های فراوان کند. این مساله باعث شده برخی افراد وب دو را2.0 Enterprise نام گذاری کنند و این جریان را پلی بین مدیر و کارمندان یا شرکت و مشتریان بدانند. «دان تپ اسکات» مدیر گروه فکری New Paradigm تورنتو معتقد است: «وب دو بزرگ ترین تغییری است که طی یک قرن گذشته در سازمان ها و مراکز تجاری ایجاد خواهد شد.» نشانه های اولیه از این تغییرات بسیار فراوان است. شرکت فیلمسازی والت دیسنی، بانک سرمایه گذاری DresdnerKleinwort Wasserstein و چندین شرکت بزرگ دیگر از سایت های ویکی یا صفحات اینترنتی قابل ویرایش استفاده می کنند تا بتوانند همکاری های بیشتری را با یکدیگر داشته باشند. دیگر شرکت ها با استفاده از سایت های عمومی و اجتماعی نظیر LinkedIn و Visible Path سعی می کنند ارتباطات بیشتری را به دست آورند و شرایط لازم را برای فروش بیشتر محصولات خود فراهم کنند. راه اندازی وبلاگ های گروهی و انفرادی نیز از کارهای مورد علاقه کاربران در عصر حاضر محسوب می شود، تا آنجا که «جاناتان شوارتز» مدیرعامل شرکت Sun Microsystems و «باب لوتز» معاون شرکت خودروسازی جنرال موتورز با انتشار مطالب مختلف روی وبلاگ های خود سعی می کنند ارتباط صمیمانه تری با مردم داشته باشند و بدون هرگونه واسطه ای به نیازهای آنان پی ببرند. همان طور که سال ها پیش کامپیوترهای شخصی موفق شدند در تمام سازمانهای دولتی و خصوصی جهان راه پیدا کنند و موقعیت ثابتی را برای خود بیابند، کارشناسان وضعیت مشابهی را برای وب دو پیش بینی می کنند. زمانی که «راد اسمیت» معاون شرکت IBM در بخش فناوری های روبه رشد اینترنتی سال گذشته به مدیر فناوری اطلاعات بانک سلطنتی اسکاتلند در مورد سایت های ویکی توضیح داد، او با تاسف سر خود را تکان داد و اظهار داشت از این قبیل سایت ها استفاده نمی کند اما وقتی که امروز اسمیت در یک نشست کوچک در مورد سایت های ویکی یا دیگر تجهیزات وب دو صحبت می کند، افراد حاضر با خوشحالی اعلام می دارند به صورت مستمر این سایت ها را مورد استفاده قرار می دهند. اسمیت می گوید: «آگاهی افراد از این روند به قدری افزایش یافته که امروزه بیشتر مدیران شرکت ها با ما تماس می گیرند و در مورد وب دو از ما توضیحات بیشتر می خواهند.» به هرحال باید توجه داشت همانند کامپیوترهای شخصی، نیاز مبرم و اساسی وب دو توانمندسازی هرچه بیشتر آن است. تقویت کامپیوترهای خانگی، افزایش دسترسی کاربران به اینترنت پرسرعت و سرویس های کاربردی و آسان وب دو نیروی باورنکردنی را در اختیار هر یک از افراد می گذارد که با آن می توانند کارهای گوناگونی انجام دهند. اگرچه بیشتر این سرویس ها به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد ولی باید توجه داشت این مساله باعث متضرر شدن شرکت های عرضه کننده خدمات وب دو نخواهد شد. به گزارش هموطن آنلاین، تبلیغات آنلاین بزرگ ترین منبع درآمدی هستند که می­توانند در این زمینه مفید واقع شوند و به کمک شرکت های عرضه کننده خدمات وب دو بیایند. «جوکاروس» مدیر سایت اینترنتی JotSpot که مبنای آن سایت های قابل ویرایش ویکی است می گوید: «تمام مراکز توانمند و بزرگ فناوری می توانند در این حوزه تاثیرگذار باشند و مفید واقع شوند.» تمام این سرویس ها و خدمات مختلف در یک مرکز جامع و بزرگ جمع آوری می شوند تا کاربری که در هر جای این کره خاکی قرار گرفته به سادگی بتواند از آن استفاده کند. برای مثال زمانی که شما با سایت گوگل یک جست وجوی اینترنتی انجام می دهید، شما تعداد زیادی از ابزارهای اینترنتی را به همراه چندین پایگاه اطلاعاتی در اختیار دارید که در هارددیسک های مختلف در سراسر دنیا پراکنده شده اند. باید توجه داشت این موضوع تنها مربوط به گوگل نمی شود بلکه سایت های دیگر نظیر MySpace، eBay و حتی Skype نیز با توسعه ابزارهای خود به گونه ای مشابه عمل می کنند. برای نمونه سایت عمومی و اجتماعی MySpace به کاربران امکان می دهد روی صفحات اینترنتی اطلاعات مورد نظر خود را منتشر کنند به نحوی که امکان ویرایش آن برای دیگر کاربران هم وجود داشته باشد. این فعالیت به هم پیوسته از خلاقیت و نوآوری های افرادی که در سایت های MySpace، eBay و Skype حضور دارند به طور مفید استفاده می کند تا این سرویس ها به صورت همه جانبه ارتقا یابد. تاپ اسکات در ادامه صحبت های خود می افزاید: «ما در حال گذار از سرویس های کنونی به سرویس ها و سطوح برنامه ریزی شده هستیم.» برای بسیاری از افراد استفاده از برنامه اصلی سایت MySpace برای رسیدن به اهداف متفاوت کار غیرممکنی به نظر می رسد و همین مساله باعث می شود آنها از پیوستن به جریان وب دو باز بمانند. «جان هاگل» نویسنده کتاب های مختلف در حوزه تجارت و فناوری اطلاعات بر این باور است که بین ساکنان وب دو و سازمان های IT در سراسر دنیا یک تفاوت فرهنگی فاحش وجود دارد. علاوه بر این مدیران فناوری اطلاعات در سراسر دنیا نیز دوست ندارند کاربران بدون دنبال کردن هدف به خصوصی از ابزارهای وب دو استفاده کنند زیرا در بیشتر مواقع این افراد در مقابل حملات هکرها و هرزنامه نویسان ایمن نخواهند بود. با این وجود اندیشه ای که در وب دو وجود دارد و اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده تمام گمانه زنی های نادرست را از بین می برد و به همگان نشان می دهد نسل جدید اینترنت تا چه اندازه می تواند مفید واقع شود. به طور کلی این قبیل ابزارها از وب دو می توانند مشکلاتی که شرکت ها و سازمان های کنونی در زمینه نرم افزار و برنامه های آنلاین با آنها دست و پنجه نرم می کنند را حل کنند. بسیاری از سازمان های تجاری این روزها می کوشند با استفاده از ابزارها و امکانات آنلاین کنونی مشکلات خود را از میان بردارند که از جمله این ابزارها می توان به *****های مبارزه با هرزنامه ها در سرویسهای پست الکترونیکی و اینترانت ها اشاره کرد ولی باید اعتراف کرد سرویس هایی از قبیل سایت های ویکی همین سازمان ها را به سمت خود کشانده و آنها را مجبور کرده تا وارد جریان وب دو شوند. «راس میفیلد» مدیرعامل سایت Socialtext که بر اساس ساختار سایت های ویکی کار می کند، می گوید: «بیشتر افرادی که من امروزه با آنها در ارتباط هستم ویکی پدیا را به خوبی می شناسند و به همین خاطر مشکلی نخواهد بود که ما بخواهیم راه اندازی یک سایت شبیه ویکی پدیا را در یک سازمان به آنها معرفی کنیم.» به عنوان مثال، بانک سرمایه گذاری DresdnerKleinwort Wasserstein از سایت ویکی Socialtext استفاده می کند تا پست های الکترونیکی موردنظر خود را آسان تر به مخاطبان برساند و ویدئوهایی از اماکن جدیدی که در آنها سرمایه گذاری کرده را به آنها بدهند. این بانک شش ماه پس از راه اندازی این سرویس جدید با دو هزار صفحه اینترنتی جدید که بر اساس ساختارهای ویکی تولید شده بود، مواجه شد که این صفحات توسط یک چهارم کارمندان آن به وجود آمد. این افراد از سرویس اینترانت بانک سرمایه گذاری DresdnerKleinwort Wasserstein استفاده می کردند. اکنون می توان ادعا کرد وب تغییر کرده است. رویدادهای تازه ای در آن شروع شده اند "وب 2" یعنی gMail، AJAX، Shared Bookmarks،  Tagging و ... تعریف روشنی از "وب 2" وجود ندارد.. در "وب 1" سایتهایی توسط گروه کوچکی از تولید کنندگان محتوا برای خوانندگان بسیار راه اندازی شد. خوانندگان اگر درباره ویندور اطلاعات می خواستند به سایت مایکروسافت مراجعه می کردند، اگر خبر می خواستند به CNN سر می زدند و مواردی از این قبیل. به مرور زمان خوانندگان علاوه بر خواندن شروع به نوشتن کردند. مسیر وب به گونه­ای شد که اشخاص تمایل بیشتری برای انتشار محتوا در وب پیدا کردند. آنها نظرات شخصی خود را منتشر کردند، از تجربیاتشان نوشتند، تحلیل کردند و همینطور آموزش دادند. در نتیجه ناگهان اطلاعات بسیاری در وب منتشر شد. بدین ترتیب پیگیری همه اطلاعات و مراجعه به همه سایتها و حتی سایتهای مورد علاقه برای خوانندگان غیر ممکن شد. آیا می توان پذیرفت که اطلاعات مهم به دلیل کثرت سایتها و کمبود زمان از دسترسی کاربران دور بماند؟ روشن است که پاسخ "خیر" می باشد. با طرح سوالات بسیار دیگری از این دست، کم کم نیاز به تغییر در "وب 1" احساس شد. رویکرد جدید وب اینگونه است: اطلاعات به واحدهای کوچکتری از "محتوا" خرد می­شود و بوسیله سایتهای بسیاری توزیع می گردد. وب جدبد "دنیای اسناد" نیست بلکه "دنیای داده" است. ما دیگر به دنبال منابع قدیمی اطلاعات نیستیم بلکه به دنبال ابزاری هستیم که واحدهای کوچک اطلاعات را به روشهای تازه و موثر جمع آوری و تلفیق کند و در اختیارمان قرار دهد. یک راه بسیار عالی برای درک بهتر "وب 2" بررسی ابزارهایی نظیر Google Earth, Google Maps, Microsoft Virtual Earth می باشد. به کمک این ابزار می توان کارتوگرافی، عکسبرداری ماهواره ای و جستجو در اینترنت را همزمان برای پاسخ دادن به پرسش "کجا؟" به خدمت گرفت. Google Earth اطلاعات هر مکان را از منابع مختلف جمع آوری می کند و با توجه به شرایطی که کاربر مشخص می کند، نمایش می دهد. Flicker  را که سایتی معتبر برای مدیریت و به اشتراک گذاشتن عکس می باشد بررسی می کنیم. کاربران عکسهای خود را به کمک آن منتشر می کنند، سایز آن را تغییر می دهند، دسترسی به آن را مشخص می کنند، برای عکسهای خود و دیگران (Tagشناسه) تعریف می کنند. بدین ترتیب همه عکسها توسط خود کاربران دسته بندی و قابل جسجو می شوند. با انجام مقایسه های مذکور به خوبی رویکردها را در "وب 1" و "وب 2" نمایان می­سازد. ویکی پدیا و بریتانیکا را مقایسه کنید: محتوای بریتانیکا را ویراستاران تهیه می کنند و کاربران تنها از آن استفاده می کنند اما تقریبا تمام محتوای ویکی پدیا را کاربران آن توسعه می دهند در حالیکه هر کاربر می تواند هر مطلبی را ویراش کند. هر داوطلب می تواند مقالات آنرا به سبک ویکی اضافه و ویرایش کند. این بدین معناست که دیگری نیز می تواند همان مقاله را ویرایش کند. مقایسه این دو سایت با هم به خوبی تمایز publishing و participation را نیز می رساند. "وب 2" را یک رویکرد نو می دانند نه یک تکنولوژی تازه. خمیرمایه "وب 2" مشارکت با دیگران برای انجام دادن چیزهایی است که به تنهایی امکان انجام دادن آنها را نداریم. واقعا چه لذت بخش است که آدرس سایتهایی که آنها را دوست داریم، کلماتی که جستجو کرده ایم را با دیگران به اشتراک بگذاریم. اگر هنوز هم "وب 2" برایتان مفهوم نیست، باید بگویم که وبلاگ و RSS هم جزو ابزار "وب 2" قلمداد می شوند. با در اختیار گذاردن RSS و یا XML یک سایت، داده­های آن هم در سایتهای دیگر قابل استفاده است و هم با ابزار دیگر. آیا برای خواندن مطالب یک سایت باید حتما از یک مرورگر استفاده کنیم؟ خیر. می­توانیم به کمک RSS سایت مدنظر و نصب ابزار لازم حتی بدون مرورگرها محتوای مورد علاقه مان را پیگیری کنیم. من این کار را کرده ام و از آن لذت می برم . هر روز صبح در حالیکه مشغول خواندن و پاسخ دادن به ایمیلها هستم، در پشت صحنه intraVnews عزیز مشغول جمع آوری اطلاعات از منابعی است که دوست دارم. جالب نیست؟ همینطور می توانید صفحه گوگل را متناسب با سلیقه خود شخصی سازی کنید و RSSهای مختلف را به آن معرفی نمایید. در این صورت نیازی به نصب برنامه خاصی ندارید و در هر جا که باشید به منابع اطلاعی مورد علاقه خود تنها از طریق صفحه گوگل دسترسی خواهید داشت! باور کنید وب جذاب تر شده است. شاید همین قابلیتهای ساده باعث شده است که جمع آوری اخبار 15 برابر بیشتر از خواندن وبلاگها طرفدار داشته باشد (قابل توجه طرفدار متعصب وبلاگها)! "وب 2" آثار متفاوتی دارد. بر روی رفتارهای اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی کاربران خود تاثیر می گذارد. یکی از گروههایی که بیشترین تاثیر را می پذیرد، طراحان و توسعه دهندگان وب هستند. درست است که مهارتهای فنی آنها تغییر می یابد اما تغییر اصلی آنجاست که آنها باید محتوا را به صورتی منتشر کنند که بخشی از کل باشد به گونه ای که در کل وب قابل استفاده باشد نه یک جزیره دور افتاده. تا دسترسی کامل به "وب 2" راه بسیاری وجود دارد. "وب 2" حتی مخالفانی دارد. زمانی Tim Bray مدیر تکنولوژیهای وب شرکت سان برداشت منفی خود را از آن ابراز داشت که البته زمینه ساز بحثهای بسیاری نیز شد. اما وقتی سایتی مانند 43things.com اینهمه طرفدار دارد، مایکروسافت live.com را برای حفظ انحصارش راه اندازی می کند و یاهو del.icio.us را خریداری می کند، نمی توانیم "وب 2" را ساده بگیریم. به هر حال "وب 2" در راه است. اکنون بایددانست شبکه های اجتماعی کدام هایند که ارتباطات مجازی انسانی رارنگ ورویی دیگرداده اند. شبکه های اجتماعی  رسانه‌های اجتماعی چه هستند؟ وب‌سایت‌ها و ابزارهای دنیای مجازی که روزگاری موضوعی جدید و حاشیه‌ای محسوب می‌شدند حال به پدیده‌ای فراگیر تبدیل شده‌اند. این ابزارها که تحولات شبکه‌های ارتباطی در گسترش آنها نقش داشته‌اند این‌روزها از طریق «اینترنت همراه» هم به‌سادگی قابل دسترس هستند. به گروهی از رسانه‌های آنلاین که در این فضای جدید متولد شده‌اند عنوان رسانه‌های اجتماعی داده شده است. تغییر مفاهیم تولید و توزیع رسانه‌ای در سال‌های اخیر در فضای مجازی مفاهیم تولید رسانه‌ای و توزیع رسانه‌ای دچار تغییراتی شده‌اند که متفاوت با مدل رسانه‌های سنتی است.‌ این‌روزها دستگاه‌های کامپیوتر شخصی، دوربین‌های دیجیتال، خطوط اینترنت پرسرعت و نرم‌افزارهای کامپیوتری متنوع با قیمت پایین و فراگیری بالا در دسترس تعداد زیادی از کاربران اینترنتی قرار گرفته است. به این ترتیب هر کاربر اینترنتی به‌راحتی و در مدت زمان چند دقیقه می‌تواند وبلاگ شخصی ایجاد کند و یا در انواع دیگر سایت‌ها عضو شود و محتواهایی که تولید کرده اعم از متن، عکس، صدا و ویدئو را به راحتی منتشر کند. پس تولید رسانه‌ای در فرایندی متفاوت با رسانه‌های سنتی صورت می‌پذیرد و کاربران اینترنتی خود تولیدکننده محتوا در عرصه اینترنت محسوب می‌شوند. از سوی دیگر دنیای وب برای کاربران اینترنتی در جایگاه مصرف‌کننده هم دستاوردهای جدیدی را عرضه کرده است. یکی از ابداعات جدیدی که در سال‌های اخیر دسترسی به وبلاگ‌ها و پادکست‌ها را ساده کرده و نیروی جدید به رسانه‌های اجتماعی بخشیده، تکنولوژی آر.اس.اس (RSS) است. به کمک آر.اس.اس کاربران اینترنتی می‌توانند مشترک وبلاگ‌ها و سایر سایت‌ها و صفحات اینترنتی شوند و برای مشاهده محتواهای تولید شده نیازی به سر زدن روزانه به صدها سایت و صفحه اینترنتی نیست. کاربران از طریق افزودن خروجی آر.اس.اس سایت‌ها و صفحات مورد علاقه‌شان به یک ابزار یا نرم‌افزار آر.اس.اس خوان (مانند گوگل ریدر) می‌توانند بدون نیاز به مراجعه مستقیم، از به‌روزرسانی‌ پایگاه‌های اینترنتی مطلع شوند. بدین ترتیب فرآیند توزیع رسانه‌ای هم صورت جدیدی به‌خود گرفته است. ویژگی‌های رسانه‌های اجتماعی رسانه‌های اجتماعی گروهی از انواع جدید رسانه‌های آنلاین هستند که همه یا تعدادی از ویژگی‌های زیر را دارند: ۱- امکان مشارکت کردن: رسانه‌های اجتماعی ارسال بازخورد از سوی مخاطب و همکاری و همگامی با رسانه را تسهیل کرده‌اند و آنرا تشویق می‌کنند. این رسانه‌ها مرز و خط‌کشی بین رسانه و مخاطب را از بین برده‌اند. ۲- باز بودن: اغلب رسانه‌های اجتماعی برای مشارکت اعضا و دریافت بازخورد باز هستند. آنها رای دادن، کامنت گذاشتن و به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات را تشویق می‌کنند. به‌ندرت مانعی برای تولید و دسترسی به محتوا در این رسانه‌ها وجود دارد. ۳- ارتباط دو سویه: رسانه‌های سنتی عمل انتشار را انجام می‌دادند و محتوا را برای مخاطب ارسال می‌کردند، ولی در رسانه‌های اجتماعی فضایی برای گفتگو و محاوره‌ی دوطرف وجود دارد و جریان ارتباطی از حالت یک‌سویه به دوسویه تغییر پیدا کرده است. ۴- شکل‌گیری جماعت‌های آنلاین: رسانه‌های اجتماعی این امکان را برقرار می‌کنند که جماعت‌ها و گروه‌ها به‌سرعت شکل بگیرند و ارتباط موثری برقرار کنند. این جماعت‌های آنلاین می‌توانند حول علایق مشترکی مانند عکاسی، یک تیم ورزشی یا یک برنامه تلویزیونی شکل گرفته باشند. ۵- توانایی برقراری ارتباط: اغلب شبکه‌های اجتماعی همیشه در حال گسترش اتصالات و ارتباطات‌شان هستند و با سایت‌ها، منابع و افراد دیگر پیوند برقرار می‌کنند. ممکن است این ویژگی‌ها به‌نظرتان آشنا بیایند. این‌ها در واقع همان‌هایی هستند که در سال‌های گذشته به عنوان ویژگی‌های آینده دنیای وب پیش‌بینی می‌شدند. در روزگاری نه چندان دور کارشناسان و صاحب‌نظران، این خصوصیات را به عنوان ایده‌آل‌هایی که به کمک اینترنت محقق خواهند شد، مطرح کرده بودند. انواع رسانه‌های اجتماعی رسانه‌های اجتماعی را می‌توان در هفت گروه دسته‌بندی کرد. شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ویکی‌ها، پادکست‌ها، فروم‌ها، کامیونیتی‌های محتوایی و میکروبلاگ‌ها هفت نوع رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند. علاوه بر این‌ها برخی سایت‌های «دنیای مجازی» از قبیل سکند‌لایف (Second Life) را هم گونه دیگری از رسانه‌های اجتماعی می‌دانند که در سال‌های آینده گسترش بیشتری خواهند داشت. شبکه‌های اجتماعی (Social Networks) به اعضای‌شان اجازه ساخت صفحات شخصی و برقراری ارتباط و شبکه‌سازی با دوستان آنلاین را می‌دهند. وبلاگ‌ها (Blogs) که شناخته‌شده‌ترین نوع رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند، ژورنال‌های آنلاینی هستند که با محتواهای جدید کاربران به‌روز می‌شوند. ویکی‌ها (Wikis) سایت‌هایی هستند که به کاربران اجازه اضافه کردن و ویرایش محتوا را می‌دهند و محتوای تولید شده‌شان حاصل مشارکت اعضاست. پادکست‌ها (Podcasts) فایل‌های صوتی و تصویری هستند که با قابلیت مشترک شدن در اینترنت قرار داده شده‌اند. فروم‌ها (Forums) که از دوران پیش از تولد مفهوم رسانه‌های اجتماعی فعالیت می‌کردند فضایی برای طرح بحث و گفتگو در موضوعات مختلف محسوب می‌شوند. کامیونیتی‌های محتوایی (Content Communities) امکان مدیریت و به اشتراک‌گذاری نوع خاصی از محتوا از قبیل عکس، فایل‌های ویدئویی، متن یا لینک را فراهم می‌کنند. میکروبلاگ‌ها (Microblogging) که تلفیقی از شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌های کوچک هستند با محتواهای کوتاه کاربران به‌روز می‌شوند. شبکه‌های اجتماعی کاربران اینترنتی از طریق عضویت در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند پروفایل‌ها و صفحات شخصی برای خودشان بسازند. شبکه‌های اجتماعی از زنجیره‌ به هم پیوسته‌ای از پروفایل‌ها تشکیل شده‌اند و اعضا می‌توانند در این محیط با دوستان‌شان در ارتباط باشند. کاربران می‌توانند دوستان و آشنایان قدیمی‌شان را در شبکه‌های اجتماعی بیابیند، دوستان جدیدی پیدا کنند و همچنین دوستان خارج از این فضا را به برای پیوستن به شبکه‌های اجتماعی دعوت کنند. مای‌اسپیس (MySpace) از جمله معروف‌ترین و محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در دنیاست. عضویت در این سایت امکانات گسترده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به‌عنوان نمونه سرویس موسیقی مای‌اسپیس از جمله بخش‌های پرطرفدار این شبکه اجتماعی محسوب می‌شود که تعداد زیادی موسیقی‌دان و گروه موسیقی در آن عضو هستند و کاربران گسترده سایت از آن استفاده می‌کنند. شبکه اجتماعی فیس‌بوک (Facebook) که در ابتدا به‌منظور استفاده در محیط‌های دانشگاهی طراحی شده بود و پس از مدتی برای استفاده همه کاربران عمومی شد، دیگر شبکه اجتماعی محبوب دنیای وب است. بخشی از موفقیت فیس‌بوک به‌خاطر امکانی است که در اختیار کاربران آن قرار دارد و می‌توانند در استفاده و توسعه اپلیکیشن‌های سایت مشارکت داشته باشند. لینکدین (LinkedIn) دیگر شبکه اجتماعی مطرح دنیای مجازی است. این شبکه اجتماعی به کاربرانش در مدیریت و برقراری ارتباطات آنلاین حرفه‌ای و تجاری کمک می‌کند. ببو (Bebo) هم از دیگر شبکه‌های اجتماعی محبوب فضای مجازی است که در بین نوجوانان طرفداران بیشتری دارد و بیشتر محبوب دانش‌آموزان و دانشجویان است. فیس‌بوک (www.facebook.com) از محبوب‌ترین شبکه‌های ‌اجتماعی به حساب می‌آید. وبلاگ‌ها به‌زبان ساده وبلاگ فضای آنلاینی است که در آن مطالب به‌ترتیب جدید‌ترین پست‌ها منتشر می‌شوند. چند ویژگی وبلاگ‌ها را از دیگر انواع وب‌سایت‌ها متفاوت و متمایز می‌کند. نخست لحن نوشتاری وبلاگ‌هاست. مطالب وبلاگ‌ها اغلب با لحن شخصی و گاه محاوره‌ای نوشته می‌شوند و به نویسنده یا گروهی از نویسندگان تعلق دارند. ویژگی دیگر وبلاگ‌ها امکانات تعاملی آنهاست. در وبلاگ امکان دریافت نظرات برای هر نوشته (Comments) وجود دارد. امکان ارسال و دریافت دنبالک (Trackbacks) روی هر مطلب وبلاگ از دیگر قابلیت‌های وبلاگ‌هاست که به کمک آن می‌توان بحثی را پیگیری و دنبال کرد. همچنین امکان مشترک شدن در وبلاگ‌ها از طریق دریافت مطالب به‌وسیله ایمیل و یا دنبال کردن مطالب در خبرخوان‌ها به‌وسیله آر.اس.اس هم وجود دارد. راه‌اندازی وبلاگ‌ها به‌وسیله سرویس‌های ارائه خدمات وبلاگ‌نویسی به سادگی و رایگان میسر است. سرویس‌های بلاگر (Blogger) و وردپرس (Wordpress) از جمله مشهورترین سرویس‌های رایگان وبلاگ‌نویسی محسوب می‌شوند. وبلاگ‌ها گونه‌های متفاوتی دارند که وبلاگ‌های شخصی، وبلاگ‌های سیاسی، وبلاگ‌های تجاری، وبلاگ‌های نزدیک شده به ساختار رسانه‌های حرفه‌ای و وبلاگ‌های رسانه‌های جریان اصلی، برخی از انواع آنها هستند. با کمک وردپرس (www.wordpress.com) که یک سرویس‌دهنده‌ وبلاگ است می‌توان به‌راحتی و رایگان وبلاگ راه‌اندازی کرد. ویکی‌ها ویکی‌ها وب‌سایت‌هایی هستند که اجاره می‌دهند مخاطبان و کاربران عادی اینترنت محتوای آنها را تولید و ویرایش کنند. ویکی‌ها برای کارها و پروژه‌های مشارکتی مناسب هستند. مثلا اگر قرار باشد متنی طولانی را افراد مختلفی از نقاط متفاوتی به‌صورت تیمی کامل کنند استفاده از مدل ویکی‌ مناسب‌ترین گزینه است. ویکی‌پدیا مشهورترین سایت ویکی در دنیاست. ویکی‌پدیا دانش‌نامه آزاد آنلاینی است که سال ۲۰۰۱ شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر بالغ بر دو و نیم میلیون مقاله فقط به زبان انگلیسی و حدود یک میلیون کاربر دارد. ویکی‌پدیا (Wikipedia) را تقریبا اکثر کاربران دنیای مجازی می‌شناسند، اما ویکی‌پدیا تنها سایتی نیست که با مدل ویکی‌ فعالیت می‌کند. به‌عنوان مثال ویکیا (Wikia)، ویکی‌هاو (wikiHow) و ویکی‌نیوز (Wikinews) نمونه‌های دیگری از سایت‌هایی هستند که بر اساس الگوی ویکی فعالیت می‌کنند. ویکیا، اجتماعی از ویکی‌ها با موضوعات مختلف است؛ ویکی‌هاو، یک راهنمای کاربردی برای چگونه عمل کردن در موضوعات مختلفی از قهوه درست کردن تا طرح‌های تجاری است و ویکی‌نیوز، پروژه اخبار ویکی‌پدیاست. ویکی‌پدیا (www.wikipedia.org) شناخته‌شده‌ترین سایت از نوع ویکی‌هاست. البته تنها این سایت نیست که چنین ساختاری دارد. پادکست‌ها پادکست‌ها فایل‌های صوتی یا تصویری هستند که در اینترنت منتشر می‌شوند و کاربران می‌توانند مشترک آنها شوند. برای فایل‌های تصویری گاهی از عنوان وردکست هم استفاده می‌شود و گاهی نیز پادکست‌ها را هم شامل فایل‌های تصویری و هم صوتی می‌دانند. در اینجا منظور از پادکست‌ها هم فایل‌های صوتی و هم تصویری هستند. این ویژگی و قابلیت مشترک شدن است که پادکست‌ها را به‌عنوان یکی از شکل‌های قدرت‌مند رسانه‌های اجتماعی مطرح کرده است. امکان انتشار فایل‌های صوتی و تصویری در اینترنت از ابتدای سال‌های گسترش اینترنت وجود داشت، اما ویژگی پادکست‌ها اضافه شدن خروجی آر.اس.اس به آنها و قابلیت مشترک شدن و دنبال کردن به‌روزرسانی از طریق همین نوع خروجی است. پادکست‌ها همانند ضبط‌کننده‌های ویدئویی شخصی (PVRs)، بخشی از تغییر در الگوهای مصرف رسانه‌ای هستند که به‌کاربران اجازه می‌دهند محتوای صوتی و تصویری را هر زمان که مناسب تشخصی می‌دهند، ببینند و بشنوند. زمانی که برنامه جدیدی از یک پادکست در وب منتشر می‌شود، سرویس‌های اشترک پادکست و نرم‌افزارهای دریافت پادکست (podcatchers) به‌طور اتوماتیک از طریق آر.اس.اس مطلع می‌شوند و شروع به دانلود فایل جدید می‌کنند. پادکست‌ها هم بر روی کامپیوترهای شخصی و هم بر روی دستگاه‌های همراه ضبط و پخش موسیقی مانند آی‌پاد، قابل استفاده و شنیده شدن هستند. علاوه بر پادکست‌های شخصی که به‌وسیله کاربران عادی اینترنت تولید می‌شوند و در اینترنت منتشر می‌شوند، بسیاری از رسانه‌های جریان اصلی هم به‌تولید و انتشار پادکست روی آورده‌اند. مثلا برخی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برنامه‌های‌شان را به‌صورت پادکست در اینرنت قرار می‌دهند. برخی مطبوعات و سایت‌ها هم بخشی از محتوای‌شان را به‌صورت صوتی و در قالب پادکست به مخاطبان عرضه می‌کنند. سایت پادکست‌الی (www.podcastalley.com) مرجع خوبی برای دستیابی به لیستی از پادکست‌ها و اطلاعات دیگر در مورد این رسانه اجتماعی است.   فروم‌ها فروم‌های اینترنتی قدیمی‌ترین نوع از رسانه‌های اجتماعی آنلاین محسوب می‌شوند. فروم‌ها معمولا حول موضوع خاصی شکل می‌گیرند. مثلا موسیقی، تکنولوژی، سینما و تلویزیون، اقتصاد و غیره می‌توانند موضوعاتی باشند که مبنای ایجاد یک فروم شوند. برخی فروم‌های عمومی هم حیطه گسترده‌تری از موضوعات را شامل می‌شوند. معمولا هر فروم از اتاق‌های مختلفی تشکیل شده است. کاربران اینترنتی از طریق عضویت در فروم‌ها می‌توانند وارد بخش‌های مختلف فروم شوند و موضوعات مطرح شده را مطالعه کنند یا موضوع جدیدی مطرح کنند. گاهی فروم‌ها به عنوان بخش جانبی یک وب‌سایت ساخته می‌شوند و گاهی به‌طور مستقل اساس یک وب‌سایت را تشکیل می‌دهند. فروم‌ها مکان آنلاین مناسبی برای طرح موضوعات و مسائل جدید، جستجو در مورد مباحث مورد علاقه و به اشتراک‌گذاری اخبار و مطالب هستند. فروم‌ها معمولا به‌وسیله یک یا چند مدیر اداره می‌شوند. مدیران فروم‌ها اغلب از طرح مباحث نامناسب و غیرمرتبط جلوگیری می‌‌کنند و مطالب اینگونه را حذف می‌کنند اما کمتر در هدایت مباحث نقش دارند. این تفاوت وبلاگ‌ها و فروم‌هاست. وبلاگ‌ها معمولا مالک مشخصی دارند که مباحث مورد نظر را مطرح می‌کند یا می‌کنند ولی مباحث فروم‌ها به‌وسیله همه اعضا مطرح و پیگیری می‌شود. برخی فروم‌ها مانند جزیره‌های دنیای آنلاین هستند و به نسبت سایر رسانه‌های اجتماعی ارتباط کمتری با دیگر وب‌سایت‌ها دارند. این دروافتادگی از آنجا ناشی می‌شوند که فروم‌ها نسبت به دیگر انواع رسانه‌های اجتماعی قدمت بیشتری دارند و زمانی که شروع به فعالیت کردند هنوز حتی اصطلاح رسانه‌های اجتماعی وضع نشده بود. با این وجود فروم‌ها هنوز کاربران و طرفداران زیادی دارند و محبوبیت انها در دنیای مجازی پابرجاست. موتور جستجوی فروم‌ها به نشانی www.boardtracker.com مطالب ده‌ها هزار فروم را پیگیری می‌کند و در زمینه فروم‌ها اطلاعات قابل توجهی دارد. کامیونیتی‌های محتوایی کامیونیتی‌های محتوایی اندکی شبیه به شبکه‌های اجتماعی هستند؛ کاربر برای استفاده باید ثبت‌نام کند و پس از ثبت‌نام دارای صفحه شخصی است و امکان متصل شدن به دوستان را دارد. هر چند این نوع وب‌سایت‌ها بر اشتراک‌گذاری نوع خاصی از محتوا متمرکز هستند. به‌عنوان مثال فلیکر (Flickr) در حوزه به‌اشتراک‌گذاری عکس فعالیت می‌کند و از محبوب‌ترین سایت‌های در زمینه تصویر در دنیاست. کاربران می‌توانند تصاویرشان را در فلیکر قرار دهند و مشخص کنند که این تصاویر به‌صورت عمومی منتشر شود و یا تنها برای شبکه دوستان‌شان قابل دسترس باشد. یوتیوب (YouTube) نمونه دیگری از این نوع وب‌سایت‌هاست که در حوزه ‌اشتراک‌گذاری فایل‌های ویدئویی فعالیت می‌کند. روزانه حدود ۱۰۰ میلیون ویدئو در یوتیوب دیده می‌شود. اعضای یوتیوب می‌توانند ویدئوهای‌شان را در سایت آپلود کنند یا کانال شخصی‌شان را بر اساس ویدئوهای مورد علاقه‌شان بسازند. علاوه بر هزاران فیلم کوتاه شخصی که با دوربین‌های دیجیتالی آماتور یا وب‌کم‌ها تصویر برداری شده و به‌وسیله اعضای یوتیوب درسایت قرار داده شده است، هزاران کلیپ هم از برنامه‌های تلویزیونی یا تکه‌هایی از فیلم‌هایی سینمایی در یوتیوب قرار دارد و این سایت را به مخزن عظیمی از تصاویر ویدئویی تبدیل کرده است. برخی کاربران هم از یوتیوب برای وبلاگ‌های تصویری استفاده می‌کنند. یوتیوب به‌عنوان شرکتی مستقل شروع به فعالیت کرد ولی موفقیت چشم‌گیر و روبه‌رشد آن باعث شد توجه گوگل بدان جلب شود و در سال ۲۰۰۶ به‌وسیله گوگل خریداری شد. دیگ (Digg) سایت دیگری از این نوع است که به‌منظور به‌اشتراک‌گذاری اخبار و محتوای متنی تاسیس شده و فعالیت می‌کند. اعضا به اخبار و مطالبی که به‌نظرشان جالب می‌آید در سایت دیگ، لینک می‌دهند. سایر کاربران می‌توانند به مطالب لینک داده شده رای بدهند تا جایگاه و ارزش هر مطلب در سایت مشخص شود. هر لینک ارسال شده‌ای که حائز حدنصاب مشخصی از رای سایر کاربران شود به صفحه اول سایت منتقل می‌شود و در معرض بازدید تعداد بیشتری از کاربران قرار می‌گیرد. دیگ مدعی است که ماهیانه ۲۰ میلیون بازدیدکننده مستقل دارد که آمار مناسبی برای سایتی از این نوع محسوب می‌شود. یوتیوب (www.youtube.com) از جمله محبوب‌ترین سایت‌های کامیونیتی‌ محتوایی است که در زمینه اشتراک‌گذاری فایل‌های ویدئویی فعالیت می‌کند.   میکروبلاگ‌ها میکروبلاگ‌ها ابزاری هستند که مولفه‌هایی از وبلاگ‌نویسی با پیام‌های فوری و شبکه‌های اجتماعی را ترکیب کرده‌اند. سایت پیشرو در عرصه میکروبلاگ‌ها، توییتر (Twitter) است که بالغ بر یک میلیون کاربر دارد. از جمله دیگر میکروبلاگ‌های قابل اشاره و مهم در دنیای وب می‌توان به پاونس (Pownce) و جایکو (Jaiku) اشاره کرد که هر کدام تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با توییتر دارند. اعضای توییتر با عضویت در سایت می‌توانند مطالب کوتاه‌شان را منتشر کنند. این مطالب باید حداکثر ۱۴۰ کاراکتر باشند و معمولا شامل شرح وضعیت فعلی نویسنده آن هستند. ۹۰درصد مطالبی که در توییتر منتشر می‌شوند از طریق سایت اصلی توییتر ارسال نمی‌شوند بلکه کاربران به‌جهت سهولت از امکانات و ابزارهای واسطه برای ارسال توییت‌های‌شان استفاده می‌کنند. پیامک‌های موبایل، پیام‌های فوری و ابزارها و افزونه‌هایی که در مرورگرها یا در محیط کامپیوتر کاربران قابل نصب هستند از جمله ابزارها برای توییت کردن محسوب می‌شوند. هر کاربر توییتر داری صفحه‌ای شخصی است که با مراجعه به آن می‌توان از جدیدترین مطالب‌ش مطلع شد. همچنین امکان پیگیری توییت‌های هر شخص با مشترک شدن در آدرس آر.اس.اس خروجی‌اش وجود دارد. کاربردهای توییتر بسیار گسترده و متنوع است. برخی کاربران از آن برای انعکاس رویدادهای زندگی روزمره‌شان استفاده می‌کنند، برخی دیگر برای به‌اشتراک گذاشتن افکار و عقایدشان یا برقراری گفتگو استفاده می‌کنند. همچنین رسانه‌های جریان اصلی مثل بی.بی.سی و سی.ان.ان هم از توییتر برای انتشار اخبار فوری استفاده می‌کنند. توییتر کاربرد تبلیغاتی هم دارد و به عنوان مثال باراک اوباما در تبلیغاتش برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا از این رسانه اجتماعی استفاده کرد. توییتر (www.twitter.com) مشهورترین سرویس میکروبلاگ است که با فاصله قابل توجهی از سایر رقبایش جلوتر است. شایان ذکراست گوگل به عنوان جریان ابرقدرت آنلاین اموز که تسلط شگرفی بروب پیداکرده است ودهها سرویس خدماتی دارد باارایه  گوگل پلاس (google plus)گامی به ایجادشبکه اجتماعی برداشته است . شبکه اجتماعی گوگل یکی از بازیگران اصلی در بازار شبکه‌های اجتماعی است. تحلیلگران می‌گویند که پس ازراه اندازی گوگل پلاس درعرض یک ماه , ۲۰ میلیون نفر به عضویت آن درآمدند واین نشان دهنده رشد سریع و استقبال از شبکه اجتماعی گوگل است و می‌توان گفت، گوگل پلاس یکی از بازیگران اصلی در بازار شبکه‌های اجتماعی است. عضویت ۲۰ میلیون نفر در گوگل پلاس در حالی است که کاربران برای عضو شدن باید دعوت نامه دریافت کنند. گوگل پلاس در دوهفته اول راه‌اندازی شاهد عضویت ۱۰ میلیون نفر بود و در دو هفته بعدی نیز ۱۰ میلیون نفر دیگر به کاربران آن اضافه شد. گوگل پلاس دارای مزیت‌های فیس‌بوک، توییتر و لینکدین (یک شبکه اجتماعی معروف کاریابی) به طور یک‌جاست و به سرویس‌های متعدد گوگل مثل موتور جست‌وجوی این شرکت متصل است. گوگل پلاس نسبت به سایر شبکه اجتماعی :یک شبکه اجتماعی تکامل یافته‌تر است و در راه‌اندازی آن به حفظ حریم خصوصی کاربران و اطلاعات آن‌ها توجه شده است(بر خلاف فیس‌بوک) به گفته کارشناسان حوزه فن‌آوری امکانات و سرویس‌های گوگل پلاس به کاربران، مرغوب‌تر از فیس‌بوک است و درواقع گوگل پلاس فراتر از یک شبکه اجتماعی است. گوگل با توجه به انتقادات موجود به فیس‌بوک، شبکه اجتماعی خود را طراحی و تلاش کرده گوگل پلاس عاری از این انتقادات باشد. به نوعی می‌توان گفت، گوگل برروی این انتقادات موج‌سواری کرده و توانسته است از موجودیت آن‌ها به نفع شبکه اجتماعی خود استفاده کند. البته فیس‌بوک هم بیکار ننشسته و در تکاپوست تا با ارائه سرویس‌های بیش‌تر و مشابه با گوگل پلاس مانع ریزش کاربران خود و مهاجرت آن‌ها به این شبکه اجتماعی شود. فیس‌بوک در هفته های اول راه اندازی گوگل پلاس، کارمندان خود را قرنطینه کرده بود تا سرویس چت ویدیویی را راه‌اندازی کنند؛ اسکایپ، بزرگترین ارائه‌کننده سرویس تلفن اینترنتی و مکالمه ویدویی، در این راستا به فیس‌بوک کمک کرده است. اما دلیلی که گوگل این پروژه را Google+ Project می‌نامد این است که Google+ در آینده به بخش اصلی هویت گوگل تبدیل می‌شود و کل شرکت را تغییر شکل می‌دهد. پس بهتر است بپرسیم آیا گوگل می‌تواند فیس بوک را شکست دهد؟ در رسانه‌ها و وب‌سایت‌های مختلف مزیت‌ها و برتری‌های گوگل پلاس نسبت به فیس‌بوک آورده شده که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود: ۱- یکپارچه‌سازی با سرویس‌های مختلف گوگل ۲- مدیریت بهتر دوستان ۳- نرم‌افزار کارآمد موبایل ۴-یافتن ساده محتوا برای اشتراک‌گذاری ۵- می‌توانید اطلاعات خود را پس بگیرید ۶-تگ کردن بهتر افراد به تصاویر ۷-امکان مکالمه ویدیویی چند نفره ۸-اشتراک گذری امن‌تر محتوا ۹-گوگل ناظر بهتری بر اطلاعات شخصی   ارتباطات انسانی ازچهره به چهره بودن  ورودرویی به مجازی تبدیل شده است . اصولااینترنت ساحت جدیدی رابرروی زندگی گشوده است که می توان تعبیرواقعیت مجازی (virtual reality)رابرآن نهاد.بسیاری از انسان هادرروزگارکنونی ,دیگر معاشرتها و نشست وبرخاست ها وتعامل های اجتماعی خویش راازواقعیت عینی وفیزیکی به دنیای مجازی کشانده اندوازاین روست که درشبکه های اجتماعی روزانه دوستان جدیدی به دایره های دوستی افزوده می شود.شاید بتوان گفت شبکه های اجتماعی برآورنده همان شوخی کلامی زیبایی بود که می گفتیم : دوست داری بادوست من که دوست دارد با دوست تودوست شوددوست بشوی".این بازی زبانی وشوخی کلامی امروزه به توسعه ارتباطات مجازی انسانی انجامیده است .اگردردیروزروزگار ,ارتباطات انسانی درگرمابه­ها , زیرگذرها وبه شکلی سنتی وآیینی درمراسم گوناگون شکل وهویت می یافت اکنون در کهکشان مجازی ، اتفاقی رخ داده است که نوع ،شیوه وتعامل انسانی رادستخوش تغییرکرده است .می توان درصدهاحس ،حال و همکردی یکدیگرازجای جای جهان شریک شد .ازخوشی ها وناخوشی های روزمره عکس وصداثبت وضبط کرد وآن رابه اشتراک گذاشت وازنظرات وراهنمایی های دیگرافرادپیوسته وهمراه بهره جست .با این حساب می شود نقش ومزایای شبکه های اجتماعی درارتباطات انسانی رامواردزیربرشمرد: -         امکان گسترش دهی دایره های ارتباطی به مجموعه دوایرناپان وافزاینده درهرجای جهان -         -وجودبستراشتراک گذاری وتعامل فرهنگی واجتماعی عقایدوآرا و...در هرگوشه ازدنیا -         توسه دهی ارتباطات میان فرهنگی وبیناانسانی (روابط بینافردی ) آدمهای مختلف -         - حرکت به سمت جهانی شدن وایده "انسان همه جایی ".انسانی که به همه  زبان هاورسوم وآیین های بشری آمیخته است . -         بهره گرفتن از سلایق وعلایق ودانسته های دیگران درزندگی روزمره و تعاملی شدن بادیگران درفرایندهای فردی واجتماعی -         توانگری بالای  تفهیم ,تفاهم وتسهیم تجارب انسانی وتوزیع دانسته های بشری به صورت سلولی بین همنوعان -         و... اما خواه ناخواه آنلاینی شدن ارتباطات انسانی وروابط بین فردی آدمها وتسلط مجازبرواقعیت عوارض ودنباله های ناخرسندکننده ایی رانیزپی می آورد.پی آمده هایی که امروزه باعنوان "تنهایی جمعی " ازآن یادمی شود. به قول سعدی  "هرگز وجود حاضر غايب شنيده اي؟   من در ميان جمع و دلم جاي ديگر است " امروزانسانها  به مدد  شبکه های اجتماعی اینترنتی به ویژه فیسبوک و پیامهای نوشتاری آن نسبت به دورانهای گذشته بیشتر با یکدیگر در ارتباط می باشند. اما یک روان شناس آمریکایی به نام  دکتر "شری تورکل" ، روانشناس اجتماعی موسسه ماساچوست،در تحقیقی اعلام کرده است افراد بشر با وجود این امکانات، در زندگی شخصی خود تنهاتر شده اند و از یکدیگر فاصله گرفته اند. این حالت نه تنها روابط آنلاین را تغییر می دهد بلکه بر ارتباطات شخصی آنها  نیز تاثیر گذاشته است . تورکل در کتاب جدید خود “تنهایی جمعی” در باره تاثیر شبکه های اجتماعی آنلاین و فرهنگ نوشتاری اینترنتی بر نحوه برقراری ارتباط با اجتماع، والدین و دوستان توضیح داده است  این کتاب بر اساس فرا تحلیلی هایی از افراد و خانواده های مورد مطالعه و مصاحبه با 300 کودک و 150 نوجوان تدوین شده است. تورکل اظهار می دارد، افرادی که میزان زیادی از وقت خود را صرف روابط آنلاین می کنند، در موقعیتی بسیار تنهاتر و منزوی تر از زندگی غیر مجازی خویش قرار می گیرند که منجر به قطع ارتباط هیجانی، خستگی ذهنی و اضطراب می شود. به عنوان عوارض وزیان های شبکه های اجتماعی می توان مواردزیر رادرشمارآورد:           _ کاهش صمیمت وانزوای فردی درزندگی واقعی وپناه بردن به فضای غیرواقعی -         اعتیاد ووابستگی ذهنی وجداافتادن ازنسب واصالت خانوادگی باجایگزینی افراد مجازی -         - احتمال به هم خوردن روابط بین فردی افراد به ویژه درمحیطهای خاتوادگی واختلاف زوج ها -         شخصی شدن ارتباطات ودورشدن ازفضای واقعی زیست اجتماعی وخطرانزوا وعزلت وگوشه گیری   مخلص کلام اینکه ارتباطات انسانی درحال حاضردستخوش فناوری های شگرف رسانه ایی جهان کنونی است حرکتی شتابان به سمت فردی شدن وشخصی گرایی . اگررسانه های جمعی براین بنابودند که انسان هابا اکسیرارتباطات به سفره های فکری وذهنی همدیگرمیهمان شوند درحال حاضرمی توان اینگونه استنباط کرد که جهان های فردی بسیاری درشاهراههای بزرگ وبیکرانه اینترنت سربرآورده اند که وجهی فردی و رخی جمعی دارند اما غلبه فردیت محوری برساختارجمعی بودن آن سبب شده نوعی دوگانگی آزاردهنده برارتباطات انسانی سایه بیفکند،اگربشردیروز درپی آن بود که بواسطه مدنی بالطبع بودن بادیگرهمنوعان خویش ، دست دوستی وهمدلی برافرازد امروز این نگاه رادر فضاهای جدیدی می جوید که برکنارازمرزها و حدها می باشداما فرورفتگی بیش از اندازه درارتباطات اینگونه ایی ،باعث می شود از خود،خانواده واطرافیانی که درکنارش هستندغافل بماند واین مفهومی است که "تنهایی جمعی " را در قامت خطر وتحذیر پدیدارمی کند.شبکه های اجتماعی ضمن ارتقا سطح وعرصه ارتباطات انسانی  , شکل , اثرات وبازخوردهای آن رادگرگون کرده اند واین گوناگونی شتابناک ،همچنان جهان انسانی رادر آینده باتغییرات هویتی وماهیتی رو به روخواهدساخت .  

منابع :   معتمدنژاد,کاظم ،وسایل ارتباط جمعی ،دانشگاه علامه طباطبایی ،تهران

بل ،دیوید،درآمدی برفرهنگ های سایبر،ترجمه مسعودکوثری وحسین حسنی ،انتشارات جامعه شناسان ،تهران .

تامپسون  جان ب ،رسانه هاومدرنیته ،ترجمه مسعوداوحدی ؛انتشارات سروش چاپ دوم 1389 .htmlhttp://kharazmi.org/read/social_networks_chist http://www.tarfandestan.com/forum/thread22613/     http://www.3-m.ir/index.php?option=co...0-25-18&catid=201:1390-07-10-12-53-04  

+ نوشته شده در  چهارشنبه شانزدهم آذر 1390ساعت 15:57  توسط سیدرضاهاشمی زاده  |